Woonzorgcentrum Craeyenhof

Zorg op maat

Je thuis voelen in een nieuwe omgeving is heel belangrijk. Daarom zorgen onze medewerkers er elke dag opnieuw voor om je warme zorg en bijzondere aandacht te schenken. Hiervoor werken alle diensten nauw samen.

Open huis

Deze voorziening stelt zich open voor allerlei socio-culturele verenigingen. Ze bieden een meerwaarde aan het leven binnen het woonzorgcentrum. Het centrum respecteert elke levensbeschouwing vanuit een pluralistisch oogpunt en verwacht dezelfde openheid van bewoners en bezoekers.

Woonzorgcentrum Craeyenhof is een kleine voorziening met een huiselijke sfeer, waar iedereen nog iedereen kent. In dit woonzorgcentrum kunnen zestig bewoners vast verblijven (waarvan de helft in een beveiligde zone). Er zijn tien kamers voor kortverblijf (verspreid over de verdiepingen) en is er één zorgflat.

Infrastructuur

De bewoners terecht in een volledig nieuw gebouw dat in oktober 2015 officieel in gebruik werd genomen. Heel wat nieuwe technologieën zijn beschikbaar.

Op hun kamer vinden de bewoners een leefruimte met een aangepaste sanitaire ruimte met douche. In het leefgedeelte staat een hoog-laagbed, een aangepaste zetel, tafeltje en stoel, kasten en een TV. Een ijskastje is beschikbaar per kamer.

Leefgroepen

In de voorziening worden de bewoners ingedeeld in leefgroepen. Deze zijn aangepast aan verschillende zorgprofielen. Deze leefgroepen zijn verdeeld over de verschillende verdiepingen waaronder een beveiligde verdieping waar er aangepaste zorg is voor personen met dementie.

Tuin

In de ingerichte tuin kan je gebruik maken van bewegingstoestellen, wandelpaden en een beveiligde zone voor personen met dementie. Onze tuin is niet bedoeld als hondentoilet.

Zorg op maat

Er is 24/24u permanentie voorzien door de verpleging en verzorging ten einde kwaliteitszorg te garanderen. Zij worden ondersteund door logistiek assistenten.

Badkamer

In de voorziening zijn drie badkamers met aangepaste baden aanwezig.

Artsen

De keuze van huisarts is vrij.

Externe dienstverlening

In het gebouw is een kapsalon waar men terecht kan voor een kapper of pedicure. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om beroep te doen op anderen, zoals een podoloog, een manicure, schoonheidsspecialiste, opticien aan huis, morele bijstand, bijstand tot intimiteit en seksualiteit.

Aan tafel

Het eigen keukenteam staat klaar om lekkere maaltijden klaar te maken. Zij zorgen voor een gevarieerd menu. Het keukenteam houdt zo mogelijk rekening met eigen wensen of met een aangepaste voeding.

Er is minstens één warme maaltijd per dag in de eetzaal. Het ontbijt en het avondmaal kan men, indien medisch noodzakelijk of bij mantelzorg, op de kamer krijgen.

  • ontbijt vanaf 8.00u
  • middagmaal vanaf 12.00u
  • koffie met dessert vanaf 14.00u-14.30u
  • avondmaal vanaf 17.30u-18.00u

Activiteiten

Het personeel van het woonzorgcentrum tracht het verblijf in het woonzorgcentrum zo aangenaam mogelijk te maken door het inrichten van verschillende activiteiten. Deze activiteiten worden steeds georganiseerd door de medewerkers van het team kinesitherapie, ergotherapie, logopedie en animatie.

Wie graag een boek leest kan terecht in de vrij uitgebreide bibliotheek, ook met grote letterboeken. Dagelijks worden enkele kranten bezorgd.

In het kinelokaal kan men fietsen met projectie van de omgeving. Het centrum heeft twee aangepaste fietsen waarmee men met een begeleider kan gaan fietsen.

Recreatie

De animatiedienst organiseert en coördineert dagelijks activiteiten. Elk jaar organiseert het team met ondersteuning van de vrijwilligers een veertiendaagse vakantie waarbij er gestreefd word om aan alle bewoners minstens één uitstap op maat aan te bieden. De uitstapjes gebeuren in beperkte groep zodat iedereen individueel begeleid kan worden.

Kostprijs

De bewoners betalen een ligdagprijs die jaarlijks geïndexeerd kan worden. In de opnameovereenkomst is vermeld welke kosten hier al dan niet inbegrepen zijn.

Krijg je als bewoner financiële tussenkomst van het OCMW, dan opent het centrum een persoonlijke zichtrekening bij de bank (SI-rekening). Terugbetalingen van de mutualiteit gebeuren op deze rekening en worden dan afgetrokken van de bewonersfactuur. Zo betaalt men enkel het remgeld.

Informeer zeker naar tegemoetkomingen!

Enkele instanties, zoals de mutualiteit, de zorgverzekering of de gemeente bieden financiële tegemoetkomingen. Informeer hier zeker naar!

alert-box-close-text

Aangepaste dienstverlening

Voor de veiligheid van iedereen organiseren we onze dienstverlening zoveel mogelijk digitaal.

Voor de meeste zaken kun je terecht in het  e-loket.

Vind je daar wat je zoekt?

Dan regel je het best rechtstreeks in het e-loket. Hiervoor kun je geen afspraak maken.

Vind je daar niet wat je zoekt?

Voor sommige zaken is het noodzakelijk dat je langskomt in het gemeentehuis (een ID-kaart aanvragen bijvoorbeeld). Hiervoor kun je wél een afspraak maken via deze website.

Je hebt geen toegang tot internet?

We helpen je graag telefonisch verder op 0800 99 604 (gratis).