Een stap dichter bij een kindvriendelijke gemeente

Zwijndrecht wil graag het label 'kindvriendelijke gemeente' behalen. Dit wil zeggen dat Zwijndrecht meehelpt om de rechten van het kind te realiseren. Vorig jaar zijn we van start gegaan met te onderzoeken hoe kind- en jeugdvriendelijk onze gemeente is op dit moment.Hoever staan we nu?

Fase 1: Hoe kindvriendelijk is de gemeente?

Hoe kindvriendelijk is de gemeente op dit moment? We hebben dit op 3 manieren onderzocht.

  • - literatuuronderzoek: Onderzoek van bronmateriaal zoals ‘de provincie in cijfers’, ‘de gemeentemonitor’, ‘het meerjarenplan’… Deze informatie hebben we samengevat in een rapport.
  • - online enquêtes: corona dwong ons om de digitale weg op te gaan. Ondanks het virus deden toch veel kinderen (101), jongeren (140) en volwassenen (552) mee aan de online bevraging. Zij werden bevraagd rond 8 thema’s: wonen, veiligheid, vrije tijd, onderwijs, participatie en inspraak, milieu en omgeving, mobiliteit, welzijn en omgeving.
  • - focusgroepen: met deze input gingen we aan de slag met f Deze groepen discussieerden over zaken die opvielen of onduidelijk waren uit het eerdere onderzoek. De jeugdraad, de skaters, de gemeentelijke adviesraden, het 5de leerjaar van Basisschool Het Laar en de partners van het Huis van het Kind deden hier aan mee.

Op basis hiervan kwamen we tot een mooi rapport van conclusies. Hier vind je per thema de belangrijkste conclusies en een volledige samenvatting van fase 1. 

Fase 2: Belevingsonderzoek

Op basis van de gegevens uit fase 1 hebben we 3 prioritaire thema’s bepaald waar we dit jaar kinderen en jongeren dieper over willen bevragen.

  • - een fysieke laagdrempelige plek creëren voor kinderen en jongeren
  • - een aangename veelzijdige publieke ruimte
  • - een communicatiestrategie op maat van kinderen en jongeren

Een stap dichter bij een kindvriendelijke gemeente!

Gepubliceerd op vrijdag 23 april 2021 12.12 u.
alert-box-close-text

Aangepaste dienstverlening

Voor de veiligheid van iedereen organiseren we onze dienstverlening zoveel mogelijk digitaal.

Voor de meeste zaken kun je terecht in het  e-loket.

Vind je daar wat je zoekt?

Dan regel je het best rechtstreeks in het e-loket. Hiervoor kun je geen afspraak maken.

Vind je daar niet wat je zoekt?

Voor sommige zaken is het noodzakelijk dat je langskomt in het gemeentehuis (een ID-kaart aanvragen bijvoorbeeld). Hiervoor kun je wél een afspraak maken via deze website.

Je hebt geen toegang tot internet?

We helpen je graag telefonisch verder op 0800 99 604 (gratis).