Aangezien het perron richting Antwerpen nu voorbij de slagboom ligt, moet de slagboom enkel sluiten bij aankomst van een trein.
Spoorlijn volledig vernieuwd
Sinds augustus is zeer intensief gewerkt aan de spoorlijn in Zwijndrecht. De gehele spoorverbinding is hertekend en gemoderniseerd door Infrabel. Zowel de sporen, de bovenleiding als de seininrichting zijn vernieuwd.
Perrons geschrankt, verlengd en verhoogd
Ook de beide perrons zijn grondig aangepakt in samenwerking met NMBS. De perrons werden geschrankt, verlengd tot 275 meter en verhoogd tot de standaardhoogte van 76 cm. Daarnaast is er nieuwe verlichting en zijn de perrons via hellingen bereikbaar. Dit maakt de perrons integraal toegankelijk, ook voor minder mobiele reizigers. Enkel de schuilhuisjes ontbreken nog, deze worden later geleverd en geïnstalleerd. In december is perron 2, richting Gent, in gebruik genomen. Nu is het de beurt aan het perron richting Antwerpen.
Overweg breder en veiliger
De overwegen aan de Statiestraat en de Heidestraat zijn in de voorbije maanden ook vernieuwd en verstevigd. Wanneer er nu autos en vrachtwagens over rijden is er een pak minder geluidshinder voor de buurtbewoners.
Op vraag van het gemeentebestuur werd de overweg van de Statiestraat bovendien zon 2 meter verbreed. Hierdoor kan het voet- en fietspad doorgetrokken worden over de overweg. Zo is er meer plaats voor de zwakke weggebruikers wat een pak veiliger is.