Een huwelijksakte bevat alle gegevens over het huwelijk van een persoon. De huwelijksakte wordt bewaard in de gemeente waar u in het huwelijk treedt, niet in de gemeente waar u woont.
Er is een verschil tussen een afschrift van een huwelijksakte en een uittreksel van de huwelijksakte. Een afschrift bevat alle gegevens die vermeld zijn in de huwelijksakte. Een uittreksel van de huwelijksakte is een verkorte versie van de oorspronkelijke akte.
Voorwaarden
Een afschrift van een huwelijk (met afstamming) of fotokopieën van akten, die minder dan 100 jaar oud zijn, kunnen enkel worden afgeleverd aan:
- de openbare overheden
- de persoon op wie de akte betrekking heeft
- zijn echtgenoot of echtgenote
- zijn wettelijke vertegenwoordiger
- zijn bloedverwanten in de opgaande of nederdalende lijn
- zijn erfgenamen, hun notaris en hun advocaat
Andere personen kunnen enkel een uittreksel van de huwelijksakte aanvragen.
Derden kunnen slechts afschriften of informatie uit de akten verkrijgen mits toestemming van de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg te Antwerpen. Hiervoor dient men een verzoek in te dienen, waarbij men blijk geeft van een familiaal, wetenschappelijk of een ander wettelijk belang. Aan dit verzoek zijn geen kosten verbonden.
Hoe aanvragen ?
U kunt een afschrift of een uittreksel van de huwelijksakte aanvragen bij het gemeentebestuur waar het huwelijk werd voltrokken:
- bij voorkeur via het e-loket van uw gemeente
- op afspraak bij de dienst Burgerzaken
Kostprijs
Een afschrift of uittreksel van de huwelijksakte is gratis.
Wat meebrengen?
- uw identiteitskaart.