Lettertuin - Guy Rombouts

Ingehuldigd: 22 maart 2009 

Plaats: einde van de Kerkstraat

Het kunstwerk

Guy Rombouts (1949) is graficus van opleiding en is gefascineerd door taal en letters. Vanaf eind 1983 ontwikkelt hij een eigen schrift. Dit wordt later het Azart, een kunstzinnig alfabet van A tot Z, waar een gelijkenis optreedt tussen de letter, de vorm en de inhoud.
Samen met Monica Droste (1958-1998) diept hij dit verder uit, wat resulteert in een hele reeks tentoonstellingen en opdrachten in binnen- en buitenland.
Vanuit een voorwerp of begrip wordt een letter gevormd. Zo staat de c voor curve. In een verder stadium werd hier ook een kleur aan gehecht. De h van haarspeld wordt in het hemelsblauw weergegeven. Er worden ook klanken aan deze letters verbonden. De z laat de zee horen.
Guy Rombouts schonk 2 x 24 betonnen azartblokken aan de gemeente in december 2005. De letters x en y ontbreken. In 2008 werden de restauratie en de schilderwerken afgerond. 

 www.azart.be

De kunstenaar

Guy Rombouts (1949, Leuven) stamt uit een familie van drie generaties drukkers. Hij groeide op in Geel waar hij meermaals geconfronteerd werd met patiënten uit de nabij gelegen psychiatrische instelling. Hun onvoorspelbaar gedrag en hun mogelijkheid om een eigen taal te creëren, brengen een golf van sympathie teweeg bij de jonge Rombouts. In Gent volgt hij een opleiding als typograaf maar al vlug komt hij tot het besluit dat zijn interesse meer uitgaat naar de wereld van de beeldende kunst. Zijn fascinatie voor het gegeven taal gaat echter een constante blijven in zijn leven. Deze fascinatie vertrekt vanuit de vaststelling dat het Latijnse alfabet in feite bestaat uit louter abstracte lettertekens. Onze westerse taal is volgens Rombouts ontoereikend om bepaalde nuances van gevoelens kenbaar te maken. Hij merkt overigens op dat het plezier van het bezig zijn met taal volledig verdwenen is en dat het teken zich inferieur verhoudt tot de inhoud waardoor hij het gehele communicatiesysteem in vraag stelt. Op een intuïtieve manier komt hij tot een systeem waarbij inhoud en vorm zo veel mogelijk samenvallen. Hij zoekt naar minder abstracte vormen voor letters die hem in staat stellen om de poëtische, emotionele werkelijkheid van de dingen weer te geven. In de beginperiode van zijn artistieke productie verzamelt hij voorwerpen waarvan de naam met drie letters is geschreven zoals een aal, een bal, een col (boord) enzovoort. Hij rangschikt 24 voorwerpen alfabetisch en etaleert deze in een galerie. De letters q en x komen niet aanmerking . Van deze woorden maakt hij pictogrammen zodat de voorwerpen staan voor een eigen alfabet. De woorden die hij verzamelt, bundelt hij in 1983 in het Nieuw Nederlands Drieletterwoordenboek. Na een dergelijke periode van vaststellingen en ervaringen komt hij in 1984 tot een eigen alfabet. De uitvinding van het Azart is het logische vervolg. Het toont een minder toevallige maar eerder concrete invulling van het alfabet .