Pastoor Coplaan

De belangrijkste verbinding tussen Zwijndrecht en Burcht krijgt een volledige make-over. Die moet vooral de verkeerveiligheid van alle weggebruikers ten goede komen. Met de komst van de Oosterweelverbinding is het nodig om onze infrastructuur aan te passen, want de Pastoor Coplaan tussen Alice Nahonlaan en Verbindingsstraat zal een heel andere invulling krijgen.

Bijkomende voetpaden, betere fietspaden en meer groen in de straat zullen dit traject aantrekkelijker maken. Het wordt een groene boulevard die beide dorpskernen dichter bij elkaar moet brengen. Er komt ook een gescheiden riolering om regen- en afvalwater afzonderlijk af te voeren.

Wat?

Voor het gedeelte van de Pastoor Coplaan tussen de Westpoort en de Zwijndrechtstraat (tussen de op- en afritten van de E17) onderhandelde de gemeente met de Vlaamse Overheid en met Lantis, de bouwheer van de Oosterweelverbinding. Daaruit kwam het engagement voort om de werken uit te financieren. De gemeente staat in voor de uitvoering. Het ontwerpteam van Lantis kwam met het idee om dit gedeelte in te richten als een groene boulevard. De gemeente nam dit voorstel over en trekt het verder door naar het kruispunt van de Alice Nahonlaan tot aan de Verbindingsstraat, om er een mooi geheel van te maken.

Waarom?

Het straatbeeld

  • Om deze boulevard te creëren planten we onder andere straatbomen en zetten we maximaal in op vergroening.
  • Tijdens het project wordt ook de brug onder de E17 aangepakt. Naast grondige reiniging zal ook de vervanging van de lichten bijdragen tot een netter en open aanzien.

Verkeersveiligheid

Voor voetgangers en fietsers

  • Door het laan-effect zal gevoelsmatig de snelheid van de voertuigen verlagen.
  • De infrastructuur voor zowel voetgangers, fietsers, auto’s en openbaar vervoer wordt aangepast. Voet- en fietspaden worden breder. Om het fietscomfort te verbeteren worden fietspaden aangelegd in beton of asfalt.

Voor gemotoriseerd verkeer

  • Ter hoogte van het op- en afrittencomplex aan de kant van Burcht komt er een rotonde. Die moet zorgen voor een vlottere verkeersafwikkeling, zodat voertuigen (en vrachtwagens met leveringen) niet in de straat moeten draaien.
  • Ter hoogte van het op- en afrittencomplex aan de kant van Zwijndrecht komen er verkeerslichten. Op dit kruispunt wordt ook de ontsluiting van de KMO-zone Westpoort aangesloten.
  • De verschillende verkeersstromen worden beter van elkaar gescheiden. Het aantal mogelijke kruisingen zal verminderen. Kruisingen die blijven worden veiliger gemaakt.

Parkeercomfort

  • Door het verbreden van de parkeervakken zal het parkeercomfort ook verbeteren.

Een betere waterhuishouding

Gescheiden riolering

  • Er komt een gescheiden rioleringsstelsel met rioleringsbuizen voor het afvalwater en infiltratiebuizen en ook bufferingsbuizen voor het regenwater.

Regenwater opvangen

  • Om bijkomende opvangcapaciteit te creëren worden grachten voorzien ter hoogte van het gebouw van de VAB en aan de kant van Burcht naast het op- en afrit. Hierdoor kan er meer water opgevangen worden tijdens hevige korte buien. In combinatie met een vertraagde afvoer zullen lager gelegen gebieden bij hevige regenval meer gevrijwaard blijven.

Minder energieverbruik

  • Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om, naast het vernieuwen van de nutsvoorzieningen, de openbare verlichting in de straat en onder de brug te vervangen door LED-verlichting waardoor het energieverbruik zal dalen.

Ingrijpende werken

Het mag duidelijk zijn dat hiervoor ingrijpende wegenwerken nodig zijn die tijdelijk voor overlast zullen zorgen. De nutsbedrijven zullen hun werkzaamheden starten in de loop van 2022. Daarna is het de beurt aan de aannemer voor wegen – en rioleringswerken. Meer is er over de timing op dit moment nog niet bekend. Van zodra er tijdstippen vastgelegd zijn volgt er verdere communicatie. De bewoners van de Pastoor Coplaan krijgen nog een uitnodiging in de bus voor een bewonersvergadering en ook de bedrijven langs de baan zullen van dichtbij betrokken worden met de plannen voor de werken.