Wachttijden sterk ingekort door verplaatsen perron
Passeer je te voet, met de fiets of met auto wel eens langs het station van Zwijndrecht, dan weet dat je daar soms lang voor de gesloten slagbomen kan staan. Infrabel lost dit probleem op door perron 1 (richting Antwerpen) zon 300 meter op te schuiven. Het oude perron is aan het stationsgebouw. Wanneer een trein, die in de richting van Antwerpen rijdt, in Zwijndrecht stopt, blijft de overweg de hele tijd dicht tot wanneer de bewuste trein weer vertrekt.
Door het nieuwe perron te verplaatsen achter de overweg (ter hoogte van de Laarstraat) blijft die niet langer gesloten dan nodig. Concreet, wanneer de trein stilstaat aan het perron gaat de overweg opnieuw open. Het nieuwe perron richting Antwerpen opent voorjaar 2021.
Overweg Statiestraat en Heidestraat grondig vernieuwd
Het wegdek van de overwegen werd gemoderniseerd en verstevigd waardoor het gemotoriseerde verkeer er veel comfortabeler over kan rijden. Door deze noodzakelijke aanpassing is de nieuwe overweg ook een pak geluidsarmer. Wanneer er nu autos en vrachtwagens over rijden is er een pak minder geluidshinder voor de buurtbewoners.
Op vraag van het gemeentebestuur werd de overweg van de Statiestraat bovendien zon 2 meter verbreed. Hierdoor kan het voet- en fietspad doorgetrokken worden over de overweg. Zo is er meer plaats voor de zwakke weggebruikers wat een pak veiliger is.
Moderne perrons voor de reizigers
NMBS en Infrabel vernieuwen eveneens de perrons van het station van Zwijndrecht: ze worden integraal toegankelijk. De perrons worden verlengd tot 275 meter en ook verhoogd tot de standaardhoogte van 76 cm. Daarnaast komt er nieuwe verlichting en zijn de perrons via hellingen bereikbaar. Er worden eveneens nieuwe schuilhuisjes geplaatst. De vernieuwing zal tegen het voorjaar van 2021 volledig afgewerkt zijn.
Meer info
Voor meer info kun je het uitgebreide persbericht hier nalezen.